ساخت قوی ترین کشتی یخ شکن هسته ای جهان با بودجه یک میلیارد دلاری سیبکس: قوی ترین کشتی یخ شکن هسته ای جهان متعلق به روسیه موسوم به روسیا(Rossiya) با 69 هزار و 700 تن وزن و دو راکتور هسته ای قادر خواهد بود یخ هایی با ضخامت 4 متری را درنوردد. به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، روسیه به برنامه خود برای توسعه بزرگترین کشتی یخ شکن هسته ای جهان ادامه می دهد و بودجه پیشنهادی حدودا یک میلیارد دلاری را برای سه سال آینده بمنظور تکمیل «روسیا» مختص کرده است. به نقل از آی ای، این کشتی که احتمالاً روسیا(Rossiya) نام خواهد داشت، مقرر است یک کشتی پیشگام در عرصه تخصصی خود باشد و احتمالاً در نوع خود یگانه خواهد بود. این کشتی مقرر است یک نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی داشته باشد که قدرت آنرا نسبت به هر یخ شکن هسته ای دیگر، دو برابر می کند. توسعه تجارت دریایی یک یخ شکن که با انرژی هسته ای کار می کند، دارای یک نیروگاه هسته ای است که برای سیستم پیشران کشتی انرژی تولید می کند. در صورتیکه هزینه های عملیاتی بالاست، این یخ شکن ها خصوصاً در راه دریاهای شمال مزایای قابل توجهی نسبت به یخ شکن های دیزلی دارند. نیازهای سنگین کشتی های یخ شکن به انرژی، گزینه های محدودی را برای سوخت گیری در امتداد سواحل سیبری فراهم می آورد و استقامت مورد نیاز را برای انجام عملیات کشتی های دیزلی در این منطقه دشوار می کند. هم اکنون، روسیه تنها کشوری است که یخ شکن های هسته ای می سازد و راه اندازی می نماید و از زمان اتحاد جماهیر شوروی چندین کشتی برای تسهیل کشتیرانی در راه دریای شمال و پشتیبانی از پایگاه های روسی قطب شمال توسعه داده است. «روسیا» با وزن ۶۹ هزار و ۷۰۰ تن از دو راکتور RITM-۴۰۰ تغذیه خواهدنمود که به این کشتی اجازه می دهد تا از یخ هایی با ضخامت ۱۳ فوت(۴ متر) عبور کند که حدودا دو برابر ظرفیت یخ شکن های هسته ای کلاس آرکتیکا(Arktika) است. این توانایی پیشرفته، «روسیا» را به عنوان یک دارایی محوری در تقویت حمل و نقل دریایی در منطقه قطب شمال قرار می دهد. یخ شکن هسته ای «روسیا» مقرر است نقش مهمی در تسهیل حمل و نقل دریایی در سراسر قطب شمال ایفا کند. این کشتی با طول ۴۸ متری خود طوری طراحی شده است که کانال های گسترده ای را در یخ ها بوجود آورد تا عبور ایمن حامل های گازهای LNG و نفتکش ها را از چالش برانگیزترین بخش های مسیر دریای شمال روسیه خصوصاً در دریاهای سیبری شرقی و چوکچی تسهیل نماید. از آنجا که چین بدنبال ایجاد مسیرهای منظم حمل و نقل کانتینری در قطب شمال است، «روسیا» می تواند در آینده ناوگانی از کشتی های باری را نیز اسکورت کند. گسترش ناوگان هسته ای ساخت کشتی یخ شکن «روسیا» در کارخانه کشتی سازی زوزدا(Zvezda) در روسیه و از ژوئیه ۲۰۲۰ شروع شده است، اما با موانع قابل توجهی روبه رو شده که منجر به بازبینی در جدول زمانی تحویل آن از سال ۲۰۲۷ به سال ۲۰۳۰ شده است. سازندگان آن می گویند هم اکنون حدودا ۱۵ تا ۲۰ درصد از روند ساخت این کشتی تکمیل شده است. بودجه برنامه ریزی شده ۹۰ میلیارد روبلی که بطور مساوی در سالهای ۲۰۲۵، ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ اختصاص داده شده است، سرمایه گذاری قابل توجهی را در این پروژه نشان میدهد. با تحریم های غرب دسترسی به بازارهای اروپایی برای نفت و LNG روسیه را محدود کرده است و انتظار می رود این یخ شکن نقش مهمی در صادرات منابع به آسیا، خصوصاً چین در فصل زمستان ایفا کند. روسیه در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۱۷ یخ شکن را در امتداد مسیر دریای شمال مستقر کند که متشکل از ۱۳ کشتی هسته ای و چهار کشتی جدید متعارف است. هم اکنون این کشور هفت فروند یخ شکن هسته ای درحال فعالیت دارد که چهار فروند دیگر در دست ساخت و یک فروند دیگر درحال سفارش است. روسیه در نظر دارد برای بهینه سازی منابع از یخ شکن های غیرهسته ای در خلیج های کمتر شلوغ استفاده نماید، در نتیجه به همه یخ شکن های هسته ای اجازه می دهد تا روی بخش های چالش برانگیز تمرکز کنند. منبع: sibex.ir 1403/07/27 13:19:28 5.0 / 5 208 تگهای خبر: بازار , توسعه , سرمایه گذاری , سیستم این مطلب سیبکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط آزمایش خون خانگی با کمک یک تراشه پای مایکروسافت به شکایت از اوپن ای آی باز شد رفع فیلترینگ به معنای رها کردن فضای مجازی نیست گالوانیزه و گالوانیزه گرم نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۵