Sibex سیبکس
گزارش سیبكس؛

کارگران در آمازون مشغول جاسوسی اند

کارگران در آمازون مشغول جاسوسی اند سیبکس: آمازون و اپل با شعار حفظ امنیت داده های کاربران اهتمام در جلب اعتماد آنها دارند، اما در نهان با روش ها و ابزارهای مختلف داده ها را به سود خود و دولت ها استفاده می نمایند.



به گزارش سیبکس به نقل از مهر، داده های کاربران گنجینه مخفی شرکت های بزرگی هستند که با تاکید بر آنها به ثروت های کلان و جنجالی شأن دست می یابند. حدودا می توان ادعا کرد بدون داده های کاربران، گسترش این شرکتها غیرممکن بوده است. در همین راستا طی مجموعه گزارش هایی به پروسه استفاده شرکتها از داده های کاربران برای دستیابی به سود و همین طور راضی نگه داشتن دولت های مختلف پرداختیم. در گزارش قبلی تحت عنوان «سلطان اطلاعات» از چه راهی پول در می آورد، نحوه جمع آوری داده و انواع استفاده و سوءاستفاده از آن توسط شرکتهای گوگل و فیسبوک بررسی گردید.
در گزارش پیش رو فرایندهای استفاده از داده های کاربران در آمازون و اپل بررسی شده است. هرچند این دو شرکت در زمینه های مختلفی فعالیت می نمایند اما وجه اشتراک آنها داده هایی است که از کاربران جمع آوری می کنند تا از این طریق به سودهای کلان دست یابند. در این میان عملکردهای آنها در سواستفاده از داده های کاربران و فروشندگان خرد از دید قانونگذاران پنهان نمانده است.
هزارتوی جمع آوری اطلاعات در آمازون
آمازون شرکتی است که خیلی ساده و با گاراژ خانگی جف بزوس پا گرفت و الان به یکی از غول های فناوری تبدیل گشته که نه فقط سیاست های آن درحوزه حقوق کارگری بلکه در انحصار بازار و جمع آوری اطلاعات کاربران نیز جنجالی است. این شرکت بزرگترین وب سایت خرید آنلاین آمریکا و الان یکی از بزرگترین کسب و کارهای جهان بشمار می رود.
البته این شرکت فقط محصول و سرویس نمی فروشد، بلکه اطلاعات کاربران را جمع آوری و به شرکت های طرف ثالث مانند استارباکس، آفیس مکس، ورایزون و غیره می فروشد.
آمازون اطلاعاتی مانند محصولی که کاربر در اینترنت آنرا جستجو می کند و سفارش می دهد، ویدئوهایی که تماشا می کند، لیست کالاهایی که تمایل دارد بخرد، نقد محصولات، شماره موبایل، آدرس و غیره را جمع آوری می کند. این خرده فروش آنلاین همین طور IP Adress کاربران، نوع مرورگر مورد استفاده و دیگر اطلاعات خودکار را نیز ردیابی می کند. اگر کاربر از موبایلش استفاده نماید، آمازون به آسانی می تواند موقعیت مکانی وی را ردیابی و همین طور داده های مربوط به اپراتور موبایل وی و طرف های ثالث را نیز ثبت کند.
آمازون مدعی است با استفاده از این اطلاعات نتایج جستجوی محصولات برای هر کاربر را شخصی سازی می کند.
به طور دقیق تر آمازون نام، نام کاربری، پسورد، شماره موبایل، اطلاعات پرداخت، آدرس، شماره تامین اجتماعی، شماره گواهینامه، آدرس ایمیل را نیز در اختیار دارد.
البته تمام این اطلاعات جهت استفاده از خدمات آمازون لازم است اما جمع آوری شماره تامین اجتماعی و شماره گواهینامه فرد توسط این شرکت کمی عجیب به نظر می رسد!
علاوه بر تمام این موارد آمازون تمام کلید واژه هایی که کاربر جستجو می کند، ویدئوهایی که وی در سرویس پرایم (سرویس پخش ویدئو آمازون) تماشا می کند، خریدهای وی، هر نقدی که برای کالایی می نویسد و تاریخچه مرورگر جستجوی وی را نیز رصد می کند.
از آنجا که آمازون یک سایت تجارت الکترونیک است و نه یک موتورجستجو یا شبکه اجتماعی، این وب سایت به درآمد تبلیغاتی وابسته نیست و بدنبال جمع آوری اطلاعات اینچنین نیست اما بطورمثال موقعیت مکانی کاربر به وسیله جی پی اس و دیگر حسگرهایی که در دستگاه کاربر موجود است برایش جالب است و این درسته از اطلاعات را جمع آوری می کند.
در کنار این موارد باید اشاره نمود آمازون داده های پلت فرم های طرف ثالث، آگهی دهندگان و حتی تاریخچه اعتبار فرد را جمع آوری می کند.
این شرکت مدعی است روش درآمدزایی آن با شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر یا حتی موتور جستجوی گوگل متفاوت می باشد. دلیل سودآوری آمازون خرید الکترونیکی است که در پلت فرم صورت می گیرد و بخش اعظم درآمد شرکت را تشکیل می دهد. بنابراین مدیران ادعا می کنند دلیل جمع آوری داده های کاربران «ارتقای سرویس ها و پیشگیری از کلاهبرداری» است!
سیاست حریم خصوصی آمازون در مقایسه با همتایانش بسیار کوتاه تر وساده تر است و بدین سبب تعجبی ندارد دستگاههای ساخت این شرکت مانند بلندگوهای هوشمند به صحبت های کاربران گوش می کنند.
از آنجا که آمازون با میلیونها فروشنده در سراسر جهان همکاری می کند، اطلاعات کاربران با شرکت های طرف ثالث گوناگون از تهیه کنندگان سرویس مانند مأموران تحویل مرسوله قرار می گیرد و همین شرکت هایی مانند AT&T، اسپرینت و غیره از داده های آن استفاده می نمایند.
هرچند ممکنست آمازون پیشنهادات تبلیغاتی از جانب کسب وکارهای دیگر برای کاربرانش ارسال نماید، اما نام و شماره آدرس آنها را فاش نمی نماید.
با ابزارهای جاسوسی آمازون آشنا شوید
یکی از منابع اطلاعاتی که آمازون در اختیار دارد، بلندگوی هوشمند و نمایشگر هوشمند Echoو Echo Show است. این ابزارها به دستیار مجازی آلکسا مجهز شده اند و کاربران از این ابزارها جهت بررسی پیش بینی وضعیت آب وهوا، اخبار روزانه یا سفارش شامپو با دستور صوتی استفاده می نمایند.

اما آنچه کاربران نمی دانند آنست که صدای آنها در سرورهای آمازون آپلود می شود. این شرکت مدعی است با کمک فایل های صوتی اهتمام دارد کیفیت الکسا (دستیار مجازی آمازون) را ارتقا دهد. این مبادرت به شناسایی بهتر حرف زدن کاربران از گروه وسیعی از مشتریان کمک می نماید. با این وجود نگرانی هایی درباره ی حریم خصوصی افراد وجود دارد.
یکی دیگر از روش های آمازون برای جمع آوری اطلاعات کاربران مدل انتظار برای تحویل محموله مجاز است که از اطلاعات وسیعی برای مدت زمان انتظار تحویل کالاهایی که احیانا مشتری قصد خرید آنها را دارد و همین طور مکان تحویل کالا، استفاده می نماید. کالاهایی که به یک محله بارگیری می شوند را می توان در یک اتاق ذخیره کرد تا بر طبق درخواست مشتری یکباره برای آنها حمل شود.
به نوشته روزنامه گاردین خیلی از افراد از این میزان نظارت رضایت ندارند. در همین راستا عملکرد آمازون درباب جمع آوری اطلاعات کاربران نیز مانند گوگل و فیسبوک تحت بررسی رگولاتورها قرار گرفت و در این خصوص در سال ۲۰۲۱ میلادی آمازون به علت فراوری داده های کاربران برخلاف قانون اتحادیه اروپا جریمه شد.
دستگاه کتابخوان الکترونیکی این شرکت به نام «کیندل» داده هایی مانند آنکه فرد چه می خواند، چه زمانی می خواند، سرعت خوانش او چقدر است، چه مطالبی را هایلایت کرده و چه ژانری را می پسندد جمع آوری می کند. این موارد اطلاعات زیادی درباره ی افکار احساسات، تمایلات و اعتقادات فرد را نشان داده است.
این شرکت داده های جمع آوری شده را در خدمات مختلف خود به کار می گیرد.
ولفی کریستل یک محقق که در صنعت داده فعالیت می کند، در اینباره می گوید: آمازون به شرکت های دیگر اجازه می دهد کاربران را ردیابی کنند و ببینند آنها از چه وب سایت هایی بازدید می کنند. آمازون به شرکت هایی مانند گوگل و فیسبوک اجازه می دهد افراد را برچسب بزنند و شناسه هایی که به آنها ارجاع داده می شود را با یکدیگر مطابقت دهند.
این شرکتها می توانند در مرحله بعد افراد را بهتر در وب ردیابی کنند و داده ها درباره ی آنها را به اشتراک گذارند.
آمازون مدعی است اطلاعات را به شرکت های طرف ثالث نمی فروشد یا بطور خصوصی از آنها استفاده نمی نماید.
سواستفاده آمازون از داده های به بهانه ارتقای سرویس!
اما این فقط ظاهر ماجراست. آمازون نیز مانند فیسبوک و گوگل پرونده های مختلفی درباب سواستفاده از داده های کاربران در نقاط مختلف جهان دارد.
در سال ۲۰۲۲ میلاد کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام نمود درباب ۲ پرونده تحقیقات آنتی تراست مربوط به آمازون به توافقی با این شرکت دست یافته است. تحقیق اصلی در سال ۲۰۱۸ میلادی شروع شد و موضوع آن استفاده از داده های غیرعمومی از فروشندگان طرف ثالث در پلت فرم آمازون بود که این شرکت به نفع خود و برای رقابت به عنوان یک خرده فروش از آن سواستفاده می کرد.
محور نگرانی ها آن بود که آمازون با دسترسی به مزیتی که بوسیله این داده ها به دست می آورد، می تواند قیمت گذاری های خودرا بهبود دهد یا درباره ی زمان و نوع عرضه محصولات جدید تصمیم گیری کند.
این تحقیقات یک سال بعد شکل رسمی تری یافت و کمیسیون اتحادیه اروپا یک بیانیه اعتراضی مستقیم به آمازون در سال ۲۰۲۰ صادر کرد.
مارگارت وستاگر کمیسیونر رقابت اتحادیه اروپا در آن زمان اعلام نمود احیانا آمازون از قدرت برتر خود در بزرگترین بازارهای اروپایی یعنی فرانسه و آلمان سواستفاده کرده و بطور غیرقانونی و با استفاده از داده های فروشندگان قوانین رقابت را زیر پا گذاشته است.
آمازون از قدرت برتر خود در بزرگترین بازارهای اروپایی یعنی فرانسه و آلمان سواستفاده کرده و بطور غیرقانونی و با استفاده از داده های فروشندگان قوانین رقابت را زیر پا گذاشته است
همزمان اتحادیه اروپا تحقیقات دیگری درباره ی این که آمازون کسب وکار خودش را بر فروشندگان دیگر ترجیح می دهد نیز شروع شد.
در ماه های بعد از آن آمازون پیشنهاداتی برای راضی کردن رگولاتورها اعلام نمود تا تحقیقات پایان یابد. همچون توقف استفاده از داده های غیر عمومی در پلت فرم فروشندگانش، رفتار عادلانه با فروشندگان محصولات و غیره. با این وجود NGOهای مختلف، اتحادیه های تجاری و گروههای حقوق دیجیتال به اتحادیه فشار می آوردند تا پیشنهادات ضعیف این غول تجاری را نپذیرد.
در نهایت کمیسیون اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی اعلام نمود آمازون اصلاحاتی در پیشنهادات اولیه خود ارائه کرده است و مقرر است شفافیت و صیانت از داده برای بازرگانان طرف ثالث را در پلت فرم خود حفظ کند.
اطلاعات کاربران «آمازون پی» در اختیار پلیس هند
هرچند این شرکت ادعا می کند اطلاعات کاربران را در اختیار دولت ها نمی گذارد اما مواردی درباره ی نقض آن وجود دارد. نشریه تایمز آو ایندیا در سال ۲۰۱۸ میلادی در گزارشی نوشت احیانا آمازون داده های پرداخت کاربران را با مقامات دولت هند و سازمان های مجری قانون به اشتراک می گذارد. این درحالی است که آمازون در بخش سیاست حریم خصوصی خود نیز به این مورد اشاره نموده است.
«آمازون پی» فناوری اصلی کیف پول الکترونیک وکسب و کار پرداخت در هند را اداره می کند.
در بخش سیاست حریم خصوصی آمازون در پلت فرم آن در هند آمده است: ممکنست از ما خواسته شود برای مقاصد احراز هویت یا جلوگیری، ردیابی، تحقیق ازجمله رویدادهای سایبری، قضاوت و مجازات جرایم، اطلاعات مورد نظر را با مقامات دولتی، رگولاتورها یا سازمان ها به اشتراک بگذاریم. هنگامیکه کاربران با APIPL( شرکتی که کسب وکار پرداخت را انجام می دهد) توافق می کنند و به فعالیتهای آن رضایت می دهند، شرکت می تواند اطلاعات مذکور را افشا کند.
این موارد شامل اطلاعات پرداخت کاربر همچون اطلاعات خصوصی و داده های حساسی است که در صورتی که کاربری با avail سرویس پرداخت های داخلی موافقت کند، در اختیار دولت قرار می گیرد.
این برخلاف عملکرد آمازون در آمریکا است. این شرکت در آمریکا گزارش شفافیت منتشر می کند و تعداد درخواست های دریافتی از طرف دولت برای انتشار اطلاعات کاربران را فاش می کند و اشاره می کند به چه تعداد از آنها بطور کامل یا جزئی پاسخ داده است.
داده های دوربین های زنگ درب هوشمند در اختیار پلیس
همچنین نشریه پولیتیکو در جولای ۲۰۲۲ میلادی نوشت آمازون اعتراف کرده اطلاعاتی که دوربین های رینگ (زنگ در هوشمند این شرکت) جمع آوری کرده بدون اجازه کاربران در اختیار پلیس قرار داده است.
این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی حداقل ۱۱ بار بدون اجازه کاربران ویدیوها را در اختیار پلیس قرار داده است. این رقم نشان دهنده اعطای دسترسی ساده شرکت به نیروهای پلیس کشور آمریکا است.
این خبر در نامه ای که آمازون به سناتور اد مارکی فرستاده بود، فاش شده است. مارکی یک ماه قبل درباره ی عملکرد نظارتی این زنگ در هوشمند از آمازون سوال پرسیده بود و پاسخ آمازون را بطور عمومی منتشر نمود.
آمازون در سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت رینگ را خرید و بطور مرتب اعلام می کرد پلیس نمی تواند ویدیو های ثبت شده توسط آنرا ببیند مگر آنکه درخواست قضائی داشته باشد.
کارمندان آمازون شریک جرم افشای اطلاعات کاربران
اما جنجال های افشای اطلاعات آمازون به آنچه گفته شد ختم نمی گردد. این شرکت در سال ۱۳۹۸ شمسی برخی از کارمندانش را به علت فاش کردن اطلاعات مشتریان برای شرکت های پیمانکار اخراج کرد. این در شرایطی است که کمتر از ۶ ماه قبل نیز بنابراین برخی از کارمندانش را اخراج کرده بود.
سخنگوی این شرکت اخبار در اینباره را تأیید کرد. از طرفی نشریات خبری مختلف نیز گزارش کرده اند برخی مشتریان آمازون پیام هشداری از شرکت دریافت کرده اند. در این پیام به کاربران هشدار داده شده بود آدرس ایمیل و شماره تماس آنها برخلاف سیاست های آمازون به یک شرکت طرف سوم فاش شده است. در ادامه ایمیل هشدار، آمازون به مشتریانش اطلاع داده کارمند مسئول این امر را شناسایی و اخراج کرده است. با این وجود اطلاعیه ای که این شرکت بعداً منتشر کرد، نشان داده است چند کارمند این شرکت در پروسه افشای اطلاعات مشتریان نقش داشته اند. اما مثل گذشته، هنوز بطور دقیق شمار کارمندان متخلف یا مشتریانی که اطلاعاتشان فاش شده، هنوز اعلام نشده است.
این تنها مورد افشای اطلاعات کاربران آمازون توسط کارمندان این شرکت نیست. در یک مورد دیگر روزنامه وال استریت ژورنال افشا کرد شواهدی در اختیار دارد که نشان داده است چند کارمند آمازون اطلاعات مشتریان را در قبال رشوه در اختیار فروشندگان قرار می دهند.
حفظ حریم خصوصی؛ شعار توخالی اپل
اپل یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که حفظ حریم خصوصی کاربران را به عنوان شعار خود برگزیده است. هرچند کار با دستگاههای این شرکت بسیار ساده است اما آنها بسیار گرانقیمت هستند. این شرکت که مدعی است محصولاتش را در حلقه بسته ای ارائه می کند که از فاش شدن اطلاعات کاربران تا حد ممکن جلوگیری نماید، اطلاعات خصوصی زیادی همچون نام، آدرس ایمیل، آدرس IP، موقعیت مکانی و اطلاعات پرداخت کاربران را ذخیره می کند. همین طور این شرکت زبان، کد شهر یا کشور، جستجو های فرد در اینترنت و شیوه استفاده از دستگاه ها و اپ هایش را به دقت رصد می کند.
علاوه بر آن داده های ایمیلی هایی که فرد با استفاده از دستگاههای اپل می نویسد یا دریافت می کند نیز جمع آوری می شوند. در کنار این موارد اطلاعات مربوط به مدت زمان استفاده از دستگاههای اپل، تعداد دفعات و زمان استفاده از آنها نیز توسط شرکت ذخیره می شود. موقعیت زمانی و داده های جی پی اس نیز همچون اطلاعات جمع آوری شده هستند.
این شرکت مدعی است هدفش از جمع آوری اطلاعات کاربران ارتقای محصولات، سرویس ها، محتوا و تبلیغات است تا حساب های کاربران را ایمن نگه دارد و از کلاهبرداری جلوگیری نماید. همین طور اپل تاکید دارد اطلاعات خصوصی کاربران را برای مقاصد بازاریابی با کاربران طرف ثالث به اشتراک نمی گذارد. با این وجود شرکت آمریکایی داده های کاربران را با خدمات مخصوص مشتریان، شرکت های تحویل کالا یا در صورت لزوم نیروی های مجری قانون در بین می گذارد.
به نوشته نشریه ویرد این شرکت آمریکایی سال ها با فروش سخت افزارهای گرانقیمت خود به درآمد زایی دست یافته بود و اخیراً نیز با ارائه خدمات اشتراکی مانند اپل موزیک، آی کلود و اپل تی وی اهتمام کرده راه های درآمد زایی خودرا بیشتر کند. از طرفی کسب وکار تبلیغاتی اپل نیز درحال گسترش است.
طبق سیاست اپل این شرکت داده های کاربران درباره ی چگونگی استفاده از دستگاه هایش را جمع آوری می کند که شامل اپ های مورد استفاده، کاوشهای کاربر در اپ های اپل مانند اپ استور و همچنین داده های تحلیلی است. اطلاعات دیگری که اپل از کاربر جمع آوری می کند شامل موقعیت مکانی و سلامت است.
اپل در خیلی از موارد ادعا می کند سیستم هایش طوری طراحی شده اند تا داده های کاربران روی آی پد یا آیفون را فراوری کنند و آنها را به سرورهای شرکت ارسال نمی نماید.
اما از سال ۲۰۱۶ میلادی فروش اطلاعات مربوط به اپ استور را شروع کرد و از آن زمان تبلیغات در اپل نیوز نیز گسترده شد.
نشریه یو اس ای تودی در گزارشی در سال ۲۰۱۸ درباره ی جمع آوری اطلاعات اپل می نویسد هرچند مدل کسب وکار آن با فیسبوک و گوگل متفاوت است و شرکت مدعی است که قلعه ای مستحکم در مقابل داده های کاربر می سازد، اما این تمام داستان نیست.
این شرکت اعتراف می کند آزادانه اطلاعات مربوط به موسیقی که کاربر به آن گوش می کند، فیلم هایی که تماشا می کند و کتاب هایی و اپ هایی که دانلود می کند را گردهم می آورد و از آن برای تقویت سفارش ها به کاربرانش بهره می گیرد!
وزارت تجاری آمریکا هر هفته از اپل اطلاعات کاربران را می خواهد
با وجود ادعاهای اپل، به نظر می آید اپل اطلاعات کاربران خودرا در اختیار دولت ها نیز قرار می دهد. بر اساس گزارش نشریه نیویورک تایمز، اپل داده های حریم خصوصی زیادی را در اختیار دولت آمریکا قرار داده است. ظاهراً اطلاعات دو عضو از کنگره آمریکا به دولت این کشور نیز داده شده است.
در ۶ فوریه سال ۲۰۱۸، اپل احضاریه ای را از وزارت دادگستری آمریکا دریافت کرد. در ادامه، مطابق با مقررات این کشور، اپل حدود ۱۰۹ شماره تلفن و ایمیل را در اختیار دولت آمریکا قرار داد. این مورد یکی از ۲۵۰ درخواستی است که اپل هر هفته از طرف این وزارت دریافت می کرده است!

اپل در ادامه اظهارات خود، بیان کرد که بدون اطلاع از هویت اشخاص یاد شده مانند اعضای کنگره آمریکا، اطلاعات آنها را به دولت آمریکا تحویل داده است.
اپل و متا احیانا اطلاعات شخصی کاربران را به هکرها نیز داده اند
در اوایل ۲۰۲۲ میلادی بلومبرگ در گزارشی جدید فاش کرد که اپل به همراه متا، شرکت مالک فیسبوک پارسال میلادی اطلاعات خصوصی مشتریان خود همچون آدرس، شماره تلفن و آدرس IP را به هکرهایی تحویل داده اند که اسناد قانونی جعلی در اختیار داشته اند.
در اوایل ۲۰۲۲ میلادی بلومبرگ در گزارشی جدید فاش کرد که اپل به همراه متا، شرکت مالک فیسبوک پارسال میلادی اطلاعات خصوصی مشتریان خود همچون آدرس، شماره تلفن و آدرس IP را به هکرهایی تحویل داده اند که اسناد قانونی جعلی در اختیار داشته اند
این منبع خبری به نقل از ۳ منبع ناشناس در گزارش خود توضیح می دهد که این داده ها به هکرهایی ارائه شده که وانمود می کردند مجری قانون هستند و در اواسط سال ۲۰۲۱ از درخواست های جعلی داده های اضطراری استفاده می کردند. اپل و متا هرچند در بیانیه های خود بطور دقیق به عرضه کرده های کاربران اشاره ای نکرده اند، اما به فرآیندهای خود برای رسیدگی به درخواست های اضطراری دولت اشاره داشته اند.
داده های کاربران چینی اپل تحت نظارت دولت
اما افشای اطلاعات کاربران اپل برای هکرها یا ارسال آنها برای سناتورهای آمریکایی تنها موارد سواستفاده از داده های کاربران نیست. اپل تولید خیلی از محصولات خودرا به کارخانه های Foxconn در کشور چین می سپارد و در سال ۱۴۰۰ شمسی فاش شد دیتاسنتری برای ذخیره اطلاعات کاربران چینی در این منطقه تأسیس کرده است.
طبق گزارش های انتشار یافته دیتاسنتر مزبور تحت کنترل دولت چین است.
جالب اینجاست کامپیوترهای موجود در این دیتاسنتر بصورت فیزیکی توسط کارمندان دولت چین مدیریت می شود و افزون بر این، اپل فناوری رمزگذاری همیشگی خودرا نیز در این محل کنار گذاشته است؛ چون در غیر این صرورت چین اجازه ساخت این دیتاسنتر را صادر نمی نماید. اما قضیه به اینجا هم ختم نمی شود و کلیدهای دیجیتالی که برای دسترسی به این اطلاعات لازم است نیز در همین دیتاسنتر نگهداری می شوند.
نشریه نیویورک تایمز تحقیقات گسترده ای در این مورد صورت داده که از بررسی مدارک داخلی اپل گرفته تا مصاحبه با ۱۷ تن از کارکنان حال و سابق این شرکت، گفتگو با چندین متخصص امنیت و بازرسی اظهارنامه های یکی از دادگاه های اخیر اپل ادامه یافته است.
اپل درباره ی ردیابی کاربرانش دروغ می گوید
گروهی از پژوهشگران ادعای اپل برای ناشناس ماندن شیوه مصرف دیتا در دستگاههای این شرکت را نقض کرده اند برای اینکه آنها متوجه شدند یک شناسه دیجیتال مخصوص فعالیت در دستگاه را به اپل آی دی مرتبط می کند. در همین راستا حساب توئیتری گروه پژوهشگران Mysk ادعای اپل درباره ی تمرکز بر حفظ حریم خصوصی را به چالش کشیده اند.
توسعه دهندگان نرم افزار ادعا می کنند قابلیت استفاده از داده ناشناس اپل برای برخی اپلیکیشن ها شامل یک شناسه خدمات فهرست(DSID) است که بطور انحصاری به اپل آی دی و داده های آی کلود فرد مرتبط می شود. طبق اطلاعات Mysk اپل می تواند با کمکDSID عادت های جستجوی شما در اپ استور را ردیابی کند. این امر با ادعای اپل در خصوص این که «هیچ کدام» از داده های شناسایی شخصی نیست، در تضاد است و به نظر می آید که در iOS ۱۶ نیز فعال است.
محققان قبلاً یافته هایی را منتشر نموده بودند که نشان می داد در iOS۱۴.۶ حتی اگر قابلیت تحلیل دستگاه غیر فعال یا جمع آوری داده محدود شده باشد، انبوهی از داده های مربوط به فعالیتهای اپلیکیشن های طرف اول به اپل فرستاده می شود.
این اطلاعات شامل مدل آیفون، زبان کیبورد و دیگر جزئیاتی می شود که بطور فرضی برای ردیابی فرد به کار می رود. نشریه گیزمودو نیز اشاره کرده بعد از انتشار آن گزارش، کاربران یک شکایت دسته جمعی مقابل اپل ثبت کردند.
پاسخ مثبت اپل به ۸۵ درصد درخواست اطلاعات دولت های جهان
همچنین به نوشته گاردین در نیمه نخست ۲۰۲۱ میلادی اپل ۷۱۲۲ درخواست از طرف دولت آمریکا برای دسترسی به حساب کاربری ۲۲ هزار و ۴۲۷ نفر دریافت کرد. بر اساس گزارش شفافیت این شرکت اپل به ۹۰ درصد این درخواست ها پاسخ داده و سطحی از اطلاعات را در اختیار پلیس قرار داده است و از میان این تعداد درخواست فقط ۲۶۱ مورد را رد کرده است.
طبق این گزارش در کل در نیمه نخست ۲۰۲۱ میلادی (ژانویه تا ژوئن) اپل ۱۲ هزار و ۵۸۹ درخواست دولتی برای دسترسی به حساب های کاربران دریافت کرد که به ۳۷ هزار و ۱۱۰ مورد آنها پاسخ مثبت داده و ۷۱۱ مورد را رد کرده است. در کل نیز اپل به ۸۵ درصد درخواست های دولتی برای دسترسی به اطلاعات در سراسر جهان پاسخ مثبت داده است.
پاسخ مثبت اپل به درخواست برای دریافت اطلاعات اندکی بیش از همتایانش مانند فیسبوک و گوگل است. علاوه بر آن شکاف های اصلی امنیت داده همچنان پابرجا می باشد. آی مسیج در دستگاههای اپل بصورت سر به سر رمزگذاری می شود و کسی نمی تواند به آنها دسترسی یابد اما نسخه پشتیبان آن در آی کلود وجود دارد و محتوای آی کلود را شرکت می تواند در اختیار پلیس قرار دهد.
فشار مردم و دولت ها برای تغییر رویه
وسعت اطلاعاتی که شرکت های آمازون و اپل از کاربران جمع آوری می کنند، حیرت آور به نظر می آید. شاید قبلاً کسی باور نمی کرد حتی صحبت های عادی وی در خانه اش ضبط و ثبت گردد یا آنکه کتاب ها و فیلم های مورد علاقه اش منبع درآمد برای شرکتی باشد. اما حالا بعد از فروکش کردن هیجان عموم مردم درباره ی توسعه سرویس ها و کالاهایی که این شرکتها عرضه می کنند، وقت آن رسیده که با دقت بیشتری عملیات های آنها رصد شود و کاربران با احتیاط بیشتری دسترسی شرکتها به داده هایشان را مجاز کنند. حالا با عنایت به سختگیری های اتحادیه اروپا، هندوستان و آمریکا درباره ی انتقال اطلاعات باید منتظر ماند و دید این شرکتها تحت فشاردولت ها و کاربران چه اقداماتی انجام می دهند.


منبع:

1401/12/02
08:04:30
5.0 / 5
628
تگهای خبر: iOS , آمریكا , آنلاین , آیفون
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است