Sibex سیبکس

نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت

نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت سیبکس: اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین که مقرر است انتشار کربن دی اکسید را به میزان 130 تن کم کند و حدود 11 درصد سبک تر از قطارهای سنتی هم اندازه خود است و به آن اجازه می دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.


به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» حال بطور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.
این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می کند، حمل و نقل مسافران را آغاز نموده است.
قطار فیبر کربنی که بطور مستقل توسط شرکت های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطارها است، چونکه سازه های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن تولید شده اند که آنرا سبک تر و کم مصرف تر از قطارهای تمام فلزی سنتی می کند.
این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.
طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک تر از قطارهای سنتی هم اندازه است.
این قطار به سبب وزن کمتر می تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به مفهوم صرفه جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. بگفته رسانه های چینی، این حدودا برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.
قطارهای فیبر کربنی: سبک تر و قوی تر
الیاف کربن رشته های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته ها زنجیره های ضروری از اتم های کربن پیوند خورده هستند که می توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استواری کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده آل می کند.
قطار CETROVO ۱.۰ نه فقط نقشی حیاتی در تامین نیازهای حمل و نقل انبوه چین ایفا می کند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در رابطه با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می نماید.
با این وجود، مزایای قطار به بهبود کارآیی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی گردد. فیبر کربن حدود پنج برابر قویتر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آنرا به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می کند.
قطارهای فیبر کربن نسبتاً مقاوم تر از قطارهای فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در مقابل ضربه و طول عمر ساختاری طولانی تری دارند. آنها همین طور دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام تر و آسوده تر برای مسافران به وجود می آورد.
نوری در آخر تونل
توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ شروع شد و بعد از سال ها مطالعه و توسعه، این قطار عاقبت بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای متروی چین فراتر است.
این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بالاتر از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم بوسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در آخر سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و عاقبت در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.
این قطار همین طور بطورکامل خودکار است، به این معنا که نسبت به قطارهای راننده دار می تواند برای مدت طولانی تر و با دوره های بازیابی پایین تری کار کند.
این قطار همین طور دارای خاصیت های ایمنی هوشمند، همچون سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می تواند بطور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف نماید.



منبع:

1403/10/25
15:16:04
5.0 / 5
12
تگهای خبر: ایمنی , توسعه , سفر , سیستم
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است