Sibex سیبکس

رتبه پنجم ققنوس ایرانی در قسمت طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

رتبه پنجم ققنوس ایرانی در قسمت طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا به گزارش سیبکس، باوجود چالش های حضور تیم ققنوس دانشگاه فردوسی مشهد در مسابقات بین المللی فرمول دانشجویی بریتانیا، این تیم توانست بالاتر از تیم های سینه سرخ اروپایی و درنای چینی قرار گیرد و رتبه پنجم این مسابقات را در طراحی مفهومی از آن خود کند.


به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، مسابقات بین المللی خودروی فرمول دانشجویی بزرگترین و معتبرترین مسابقات دانشجویی در دنیا است و هر ساله با حضور بیشتر از ۷۰۰ تیم از دانشگاه های مختلف سراسر دنیا در بیشتر از ۲۰ کشور برگزار می گردد.
کشور انگلستان از ۲۷ تا ۳۱ تیرماه سالجاری در پیست سیلوراستون در نزدیکی شهر لندن میزبان ۱۲۱ تیم از ۲۰ کشور دنیا همچون انگلستان، فرانسه، مکزیک، ترکیه، ایرلند، پرتغال، اتریش، مصر، امارات، چین و ایران بود که تنها نماینده کشورمان در این مسابقات، خودروی ققنوس از تیم Racing FUM دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.
تیم خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، با سابقه حضور در مسابقات فرمول دانشجویی کلاس کانسپت روسیه ۲۰۱۴ و مسابقات فرمول دانشجویی کلاس ۱ ایتالیا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ پرسابقه ترین تیم شرکت کننده کشور در این مسابقات است. این مسابقات در ۳ کلاس کانسپت، کلاس ۱، کلاس خودران و در سه رده خودرو های احتراق داخلی، الکتریکی و خودران برگزار می گردد.
تیم Racing FUM با خودروی ققنوس در رده خودرو های الکتریکی و در کلاس کانسپت (طراحی مفهومی) با سایر تیم ها به رقابت پرداخت. تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد؛ «ققنوس» علیرغم مشکلات فراوان پیش از مسابقات همچون تأمین منابع مالی، ریجکت شدن درخواست ویزا تمامی اعضاء یک ماه پیش از مسابقات و قبول شدن درخواست ویزای بعضی از اعضا و گرفتن ویزا تنها ۲ روز پیش از شروع مسابقات و نگرانی های شرایط خاص به وجود آمده، توانست در مسابقات بین المللی بریتانیا در کلاس کانسپت حضور یابد.
کلاس کانسپت دارای ۳ آیتم دیزاین (طراحی مفهومی)، کاست و بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری) است. در قسمت دیزاین (طراحی مفهومی) تیم های شرکت کننده به توضیح و دفاع از طراحی های خود می پردازند.
هدف این بخش اینست که تیم ها اهداف خویش را از طراحی هر بخش نظیر دلیل انتخاب نوع پیشرانه، مشخصات سیستم انتقال قدرت، توجیه وجود آیرودینامیک و وزن نهایی خودرو و غیره، نتایج بدست آمده و راه های رسیدن به آن نتایج را توضیح دهند.
این بخش در ۵ قسمت توسط داوران مورد سنجش قرار می گیرد که شامل این موارد می شود:
۱-مشخص کردن اهداف کلی و پارامترهای عملکردی خودرو با در نظر گرفتن توان تیم
۲-بررسی سیستم تعلیق، شاسی، ترمز و دیگر سازه های موجود در خودرو
۳-بررسی نوع پیشرانه، باتری، سیستم انتقال قدرت، سیستم مدیریت دما، الکترونیک و سیستم های کنترل
۴-مدیریت پروژه و زمان بندی
۵-ساخت.
تیم فرمول دانشجویی ققنوس توانست با یک عرضه قوی و هماهنگ از نظر بیشترین امتیاز کسب شده چهارمین امتیاز را کسب کند و در رتبه پنجم قرار گیرد. (به دلیل وجود ۲ تیم در رتبه سوم به صورت مشترک). این تیم از بین ۳۷ تیم شرکت کننده به صورت مشترک با ۳ تیم دیگر و تنها با ۲۱ امتیاز اختلاف نسبت به تیم اول قرار گرفت.
از آنجائیکه تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برای نخستین بار در طراحی های خود از یک پیشرانه تماما الکتریکی پیشرفته بهره برده بود، این رتبه بسیار با ارزش و یک افتخار بزرگ برای این تیم و تک تک اعضای آن است.



اعضای تیم ققنوس




بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری)

یکی از خصوصیت های منحصر به فرد مسابقات فرمول دانشجویی توجه به همه ابعاد دانشی یک مهندس است، بنابراین یکی از آیتم های مسابقات طراحی یک طرح تجاری برای محصول ساخته شده توسط تیم های دانشجویی به شمار می رود؛ چون که در این آیتم تیم ها به طراحی و توسعه طرح کسب و کاری برای تجاری سازی محصول خود که یک خودروی فرمول دانشجویی است، برای ورود به بازار کار می پردازند.
یکی از چالش های مهم این بخش در مسابقات بریتانیا، حضور تمامی تیم های شرکت کننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ و رقابت مستقیم آنها با هم است.
این بخش در ۳ قسمت طراحی و عرضه شد:
۱-ارائه یک برنامه تجاری پنج ساله مبتنی بر فروش خودروی طراحی شده
۲-طراحی برنامه های تبلیغاتی برای ورود به بازار
۳-محاسبه نسبت های مالی در ارتباط با طرح تجاری مثل سرمایه گذاری اولیه، نرخ بازگشت سرمایه، استراتژی همکاری با صنایع و....
تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه پانزدهم را بین ۳۷ تیم شرکت کننده در کلاس طراحی مفهومی مسابقات و رتبه چهل و پنجم را در میان ۱۰۰ تیم شرکت کننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ بالاتر از تیم هایی از کشورهای انگلیس، عربستان، اسپانیا، نروژ، فرانسه، ایرلند، ترکیه، امارات و مصر کسب کند.


کاست ریپورت

در این بخش تیم های شرکت کننده توسط داورها در مورد نحوه ساخت قطعات سیستم های نامبرده شده و محاسبات هزینه ها ارزیابی خواهند شد. تیم های شرکت کننده باید بتوانند با عرضه مدارک و شواهد معتبر و موثق شیوه ساخت خودرو و هزینه های صورت گرفته را شرح دهند و توجیه کنند.
در این بخش تیم های شرکت کننده باید ۳ گزارش به داوران مسابقات عرضه کنند که به شرح زیر است:
۱-BOM یا Material of Bill BOM سیستم های مشخص شده توسط مسابقات (شاسی، پدال باکس و سیستم آیرودینامیک برای مسابقات سال جاری)
۲-نقشه ها و رندرهای در ارتباط با قطعات در ارتباط با سیستم های نام برده شده
۳-یک فایل حاوی اسناد و مدارک قیمت های محاسبه شده و عرضه شده.
باوجود شرایط خاص تیم در ماه های پایانی برای آماده شدن برای سفر و این که بعضی از قوانین و شرایط این آیتم در ماه های پایانی به تیم ها از سمت مسابقات ابلاغ می شود، تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه ۲۱ را در میان ۳۷ تیم شرکت کننده از سراسر دنیا کسب کند.


اعضای این تیم ۲۱ نفره تحت نظر دکتر حسین ابوترابی زارچی، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی بودند و اعضای این تیم را دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مهندسی مکانیک، هوافضا، برق، خودرو، صنایع و مدیریت کسب و کار از دانشگاه های فردوسی، شهید منتظری مشهد، صنعتی شریف، شهید بهشتی و علامه طباطبایی می سازند.
در نهایت تیم ققنوس توانست رتبه هفدهم را بالاتر از تیم هایی از کشورهای انگلیس، مصر، ایرلند، ولز، آلمان و امارات متحده عربی به دست آورد. تیم ققنوس حضور خود در این مسابقات و قرارگیری در میان ۵ تیم برتر آیتم طراحی مفهومی را موفقیتی بزرگ و به اهتزاز در آوردن پرچم ایران را مایه افتخار خود دانسته و امیدوار است این حضور مجدد سبب انگیزه بیشتر دانشجویان برای خودباوری و تلنگری به مسئولین برای حمایت هرچه بیشتر از تیم های دانشجویی باشد.



1403/05/10
10:45:23
5.0 / 5
7680
تگهای خبر: باتری , بازار , توسعه , سرمایه گذاری
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است