نگاهی به وضعیت اینترنت در سالی که گذشت سیبکس: اینترنت و بدنبال آن پلتفرم های ارتباطی که این روزها به بخش مهمی از زندگی افراد تبدیل شدند، سال قبل روزهای پر فراز و نشیبی را در سراسر جهان پشت سر گذاشتند. به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، شبکه اینترنت یا مجموعه ای بزرگ از شبکه های کامپیوتری که توسط خطوط تلفن به یکدیگر وصل می شوند و این امکان را برای شرکت ها، سازمان ها، دولت ها، مدارس و حتی اشخاص به وجود آورده است تا اطلاعات خویش را با سایر کاربران و استفاده کنندگان مبادله و مورد بهره برداری قرار دهند، در سالی که گذشت در سرتاسر دنیا روزهای پرچالشی را پشت سر گذاشت و سبب شد کاربران چه در ایران و چه در سایر کشورها گاهی به علت اختلالات سراسری خود شبکه و یا بعضی از پلت فرم های پرمخاطب با مشکلاتی روبه رو شوند. به طور مثال (اوایل سال) هزاران کاربر از مشکل دسترسی به یک پلت فرم خارجی (اینستاگرام) اشتراک گذاری عکس، خبر دادند و مِتا پلتفرمز – شرکت مادر اینستاگرام اعلام نمود در کوشش برای احیای دسترسی به اینستاگرام هستند. شرکت مِتا پلتفرمز در اطلاعیه ای اعلام نمود از اینکه عده ای از کاربران مشکل دسترسی به اینستاگرام را دارند، آگاه هستند و تلاش کردند هر چه سریعتر اوضاع به حال عادی برگردد و بابت این مشکل، عذرخواهی کردند. در آبان ماه هم اختلال جهانی در واتس آپ رخ داد و خیلی از کاربران در شبکه های اجتماعی امروز اعلام نمودند قادر به دریافت یا ارسال پیام در واتس اپ نیستند. در واقع بعد از گشودن این برنامه پیامرسان، کاربران مکالماتشان را می توانند مشاهده کنند اما قادر به ارسال یا دریافت پیام نبودند و پیامی مکررا برای خیلی از کاربران در بالای برنامه با این مضمون که واتس اپ درحال اتصال به سرور است نشان داده می شد اما اتصالی روی نمی داد. درنهایت شرکت متا پلتفرمز که مالک واتس اپ است، اعلام نمود مشکلاتی که سبب اختلال گسترده در ارسال و دریافت پیام در این پیام رسان شده بود را برطرف کرده است. این شرکت در رابطه با علت این اختلال، توضیحی نداد و تنها سخنگوی متا در اطلاعیه ای که ایمیل شد، اعلام نمود آگاه هستیم که مردم امروز برای ارسال پیام در واتس اپ گرفتار مشکل شدند؛ ما این مشکل را برطرف کرده و بابت مشکلات ایجاد شده، عذرخواهی می نماییم. از سوی دیگر کلود فلر در سال ۲۰۲۲، انتشار گزارش هایی را شروع کرد که ماحصل مشاهدات داخلی این شرکت در رابطه با قطعی اینترنت دولتی و اختلالات قابل توجه در سرتاسر جهانی بود. کلود فلر بعنوان شبکه تحویل محتوا که خدمات انعطاف پذیری دیجیتالی را فراهم می آورد، هنگامی که بخشی از اینترنت قطع می شود، آرایه هایی از سیگنال ها را مشاهده می کند. بعنوان مثال، کلود فلر می تواند درخواستهای پروتکل اینترنت مانند درخواست ها برای روتینگ سیستم "پروتکل دروازه مرزی" (BGP) یا کتاب آدرس اینترنتی "سیستم نام دامنه" را ارزیابی کند تا متوجه اجرای قطعی اینترنت بوسیله ی یک دولت یا محل اجرای انسداد دسترسی در زیرساخت اینترنت شود. ازاین رو گزارش جدید شرکت زیرساخت وب و امنیت وبسایت کلود فلر، حاکی از آن بود که اختلال در ترافیک اینترنت در سطح جهانی به شکل مبهوت کننده ای، شایع شده است. بر اساس گزارش وبسایت وایرد، دیوید بلسون، محقق باسابقه اختلالات اینترنت در کلود فلر می گوید این گزارش جدید که وقایع سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ را بررسی کرده، به این نتیجه رسیده است که فعالیت در ارتباط با اختلالات اینترنت، در واقع پایین تر یا به نسبت سه ماهه های قبلی سال، کمتر بوده است. اینترنت در ایران از تیرماه سال ۱۴۰۱ تابحال چندین بار اینترنت کشور با کندی و اختلال روبه رو شد و در هر دوره زمانی علل گوناگونی برای آن اعلام شده است. به صورت مثال در تاریخ ۱۶ خردادماه مصرف برق کشور در زمان اوج مصرف به مرز ۶۰ هزار مگاوات رسیده بود که عدد بسیار بزرگی به شمار می رفت و این رقم از آخرین زمان مصرف سال ۱۴۰۰، ۵۰۰۰ مگاوات بیشتر بود. هرچند از جانب مسؤلان صنعت برق اعلام شده بود که شبکه برق کشور بدون مشکل و پایدار می باشد و مشکلی برای تأمین برق وجود ندارد، اما در بعضی نقاط شاهد خاموشی هایی بودیم و همین مساله مانند سالهای گذشته قطعی آنتن های موبایل و اینترنت و در نتیجه کندی اینترنت را به دنبال داشت. همچنین کاربران شبکه های اجتماعی در سوم مردادماه سال جاری اعلام نمودند که اینترنت خانگی و همراه اول در تهران با اختلال روبه رو شده بود؛ خبری که یکی از رسانه های کشور به نقل از شرکت مخابرات منتشر نموده بود اما از بروز این اختلال در نقاط دیگری از کشور هم مشاهده می شد. در همین رابطه اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات اعلام نمود اختلال بوجود آمده سبب قطعی موقت اینترنت «در برخی نقاط کشور» شده است؛ اما در ساعاتی بعد شرکت مخابرات ایران اعلام نمود «قطعی اینترنت، ارتباطی به شرکت مخابرات ایران ندارد.»؛ همینطور بعضی از فعالان این حوزه گفته بودند «اختلال در مرکز ارتباطات زیرساخت» سبب بروز این مشکل شده است. در نهایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار داشت که اختلال مذکور بر اثر فرسودگی خطوط و تجهیزات انتقال، برق در شبکه اینترنتی بعضی از مناطق تهران بوجود آمده بود که با پیگیری و همکاری کارشناسان این شرکت و هماهنگی شرکت توانیر مشکل برطرف و تمامی ارتباطات به حالت به پایدار درآمده است. اما زمستان سالی که گذشت برای چند بار اختلال در اینترنت کشور رخ داد؛ بگونه ای که ۲۶ دیماه یک اختلال دو ساعته در ترافیک داخل کشور رخ داد که امیر محمدزاده لاجوردی- مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور - با انتشار پستی در فضای مجازی در اینباره اظهار داشت: دقایقی پیش شاهد افت ترافیک یکی از مراکز IXP کشور بودیم که توسط همکارانم این مشکل مرتفع گردید. اما بررسی ها حاکی از ادامه دار شدن اختلال در اینترنت کشور بود و ارسال اطلاعات در بعضی از سکوها و پیام رسان ها با اختلال همراه شده بود. در همین رابطه سهراب آغ بیات- معاون فنی شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور - در یک گفت وگوی تلویزیونی در رابطه با دلیل اختلال رخ داده در اینترنت کشور اظهار نمود: با توجه حجم ترافیک داخل کشور و توسعه ای که باید اتفاق بی افتد، بطور موقت شاهد افت ترافیکی هستیم که با تلاش شبانه روزی همکاران شرکت ارتباطات زیرساخت، ان شاءالله این مشکل درحال حل شدن است و بزودی دیگر این مشکل پیش نخواهد آمد. همچنین در ۵ بهمن اینترنت ثابت و همراه در بازه زمانی ۱۱: ۴۴ تا ۱۱: ۵۷، کاملا قطع و دسترسی کاربران به اینترنت غیر ممکن شد. در ابتدا دلیل این امر مشخص نبود و پیگیری از بعضی از اپراتورها به این نتیجه رسید که ظاهرا مشکلی از جانب ارتباطات زیرساخت وجود داشت و شرکت ارتباطات زیرساخت کشور در اطلاعیه ای اعلام نمود: از ساعت ۱۱: ۴۳ به مدت ۱۰ دقیقه شاهد افت ترافیک بین الملل بودیم که به سرعت برطرف شد. این شرکت از به علت این اتفاق از مردم عذرخواهی نمود و اظهار داشت که تیم های فنی درحال بررسی علت بروز این حادثه هستند. بار دیگر اختلال مشابهی در ۲۴ اسفند از حدود ساعد ۹: ۵۶ رخ داد بگونه ای که در بعضی شرکتهای عرضه دهنده اینترنت فقط سایت های داخلی باز و در بعضی موارد دسترسی به این سایت ها هم با مشکل مواجه بود؛ طبق اعلام برخی کاربران، درگاه های پرداخت هم با مشکل مواجه بودند. البته این اختلال از ساعت ۱۰.۲۰ برای بیشتر کاربران در آن روز برطرف شد. در اینباره عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در رابطه با علت اختلال پیش آمده در اینترنت با رد بروز حمله سایبری اظهار داشت: ۱۵ دقیقه در زیرساخت های یکی اپراتورها مشکلی رخ داد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در رابطه با اختلال هایی که در چند ماه اخیر در اینترنت کشور رخ داد به ایسنا اعلام نمود که در وزارت ارتباطات در تلاشیم بهترین سرویس را برای مردم عزیز فراهم نماییم البته همانگونه که می دانید بخشی از شبکه در اختیار ماست. بخشی که در اختیار ما قرار دارد، شرکت ارتباطات زیرساخت است و بخش قابل توجهی از شبکه در اختیار مخابرات، اپراتورهای همراه و ثابت هستند که ما وظیفه نظارت و تنظیم گری آنها را داریم. هدف ما اینست که بهترین ها را فراهم نماییم. به گفته زارع پور در لایه زیرساخت پارسال ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه در مخابرات کشور و بین استانی اضافه کردیم، در تأمین پهنای باند اینترنت مورد نیاز کشور هم حدودا بیشتر از سه برابر پهنای باند داریم و در یک سال گذشته از منابع مختلف اینترنت را تأمین کردیم. همینطور تنوع بخشی به منابع تأمین اینترنت کشور یکی از هدف گذاری هایی بوده که به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است. 1402/01/14 21:46:09 5.0 / 5 422 تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , پیام رسان , توسعه این مطلب سیبکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط بومی سازی ساعت اتمی برای اندازه گیری زمان با دقت صدم نانوثانیه رفع فیلترینگ به معنای رها کردن فضای مجازی نیست تولید جوهر زیستی با قابلیت چاپ پچ قلبی و بهبود لطمه های میوکارد سند حکمرانی داده در مراحل نهایی قرار دارد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۲