رئیس اسبق رگولاتوری: باید اقتدار سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزایش یابد به گزارش سیبکس، رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات رادیویی اظهار داشت: باید اقتدار سازمان تنظیم افزایش یابد و اگر اراده ای باشد رگولاتوری نسل پنجم و تعامل بین رگولاتورها رخ دهد. به گزارش سیبکس به نقل از اندیشکده حکمرانی شریف، حسین فلاح جوشقانی در نشست تجربه نگاری تنظیم گری در ایران که توسط باشگاه تنظیم گران ایران برگزار شده بود با بیان اینکه تنظیم گر، ابزار اعمال قدرت حاکمیت است اظهار داشت: در گذشته دولت ها هم تصدی گر بودند و هم عرضه دهنده خدمات ولی در جوامع مدرن، تنظیم گران بعنوان واسطه ای بین حاکمیت و فعالان و ذی نفعان است. با وجود تجربه ۲۰ ساله شکل گیری تنظیم گری در ایران هنوز شاهد بلوغ تنظیم گری نیستیم. رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در پاسخ به پرسشی در رابطه با استقلال سازمان تنظیم مقررات اظهار داشت: من اصلا فکر نمی کنم که نهاد مستقلی در ایران فعال باشد. سازمان تنظیم مقررات باید هم مقتدر باشد و هم مستقل؛ مثلاً در ترکیه به این سازمان می گویند اتوریته که به مفهوم اقتدار است. اساسا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی هنوز نتوانسته از نهاد بالادستی اش یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقل شود. تجربه من در ۱۴ سال فعالیت در سازمان اینطور نبوده که علیرغم فشارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بتواند کاملاً مستقل تصمیم گیری کند. وی در مورد چرایی قرارگرفتن سازمان تنظیم مقررات رادیویی در وزارت خانه ارتباطات اظهار داشت: در ایران به صورت سنتی بودجه، قدرت و اقتصاد در وزارت خانه متمرکز است. نهادهای خارج از وزارت خانه مانند نهادهای معاونت رئیس جمهوری مثل وزارت خانه ها هیچ گاه موفق نبوده اند. شورای رقابت در قانون بیشترین استقلال را دارد فلاح جوشقانی شورای رقابت را بعنوان نهادی که در قانون بیشترین استقلال را داراست معرفی نمود و اظهار داشت: قانون شورای رقابت بسیار مترقی است. حتی رئیس جمهور نمی تواند رئیس شورای رقابت را تغییر دهد مگر در شرایطی که در قانون پیشبینی شده باشد. شورای رقابت، تبلور یک نهاد تنظیم گری حرفه ای و مدرن است؛ در ایران اما ساختار سیاسی ما اجازه نمی دهد سازمان تنظیم گر به درستی فعال کند. رئیس سازمان تنظیم مقررات معاون وزیر است و حتی در بیان عناوین هم این معاونت ابتدا می آید. نمی توان معاون وزارت خانه بود و تصمیمی جدا از علایق و سلایق آن گرفت. رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات رادیویی در رابطه با تجربه فعالیتش بعنوان رئیس این سازمان اظهار داشت: زمانی که من مسئولیت داشتم علیرغم اینکه سیاست های وزارت خانه باید اجرا می شد یک استقلال نسبی وجود داشت مخصوصاً در زمینه تصمیم گیری های در ارتباط با اپراتورها. همیشه ما مقررات را پیشنهاد دادیم. در مورد تولید مقررات و تصمیم سازی مسیر حرکت، از سمت سازمان به سمت وزارت خانه بوده است. او افزود: با این وجود سازمان تنظیم مقررات نمی تواند با اتوریته فعلی و ابزارهایی که به آن ضمانت اجرایی تصمیماتش را می دهد با اپراتورهای متخلف برخوردهایی مانند تعلیق کند. اقتدار ما بر شرکتهای دولتی بیشتر از شرکت مخابرات خصوصی شده بود فلاح جوشقانی در رابطه با اقتدار این سازمان در رویارویی های مختلف با شرکت مخابرات اظهار داشت: مخابرات ایران از چند حیث یک شرکت استثنایی است. در خیلی از حوزه ها انحصار شدیدی دارد. وقتی خصوصی شد امکاناتی که با هزینه دولت و بیت المال بوجود آمده بود در اختیار مخابرات قرار گرفت. برای مخابرات انحصار طبیعی به وجود آمده و البته در مورد مخابرات به صورت خاص امکان دارد سهامدارانش هم اقتدار خاصی داشته باشند. وی در مورد الزاماتی که از جانب سازمان تنظیم مقررات به مخابرات اعمال شد، افزود: اگر مخابرات را به حال خودش واگذار می کردیم هم اکنون هیچ نداشتیم به جز یک شرکت مخابرات که هیچ سرویسی عرضه نمی دهد. سازمان تنظیم مقررات با اقتدار نسبی که داشته تلاش کرده با مخابرات و تخلف هایش برخوردهایی کند. وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با توانایی اعمال قدرت سازمان تنظیم مقررات بر شرکتهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات اظهار داشت: در اختلاف های بین شرکتهای زیرساخت، پست و سازمان تنظیم مقررات همیشه سازمان تنظیم مقررات پیروز بوده است. اینطور نبوده که برای این شرکت ها امتیاز خاصی قائل شویم. اقتدار ما در مورد این شرکت ها خوب بوده البته که این شرکت ها هم با قوانین ما مقابله ای نداشتند. عدم تفاهم با وزارت نیرو منجر به افزایش ۶ برابری هزینه های پروژه فیبر نوری شد فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی در رابطه با اختلاف این سازمان با صداوسیما در سالهای گذشته اظهار داشت: ما اختلاف مبنایی با صداوسیما در حوزه طیف و باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ داشتیم که تا کنون حل نشده است. اما در حوزه های دیگر ارتباط منطقی و خوبی برقرار بود. عموماً صداوسیما در جهت مقررات ما عمل کرد. وی از چالش های همکاری بین نهادی در ساختار حکمرانی کشور اظهار داشت: در مواردی نتوانستیم همکاری خوبی تعریف نماییم و به علل مختلف به نتیجه مناسب نرسیدیم. مثلا در مورد پیاده سازی فیبر در شهرها، بحث های جدی با وزارت نیرو آغاز کردیم. ولی معمولاً به نتیجه نرسید و مبنا اختلافات ما اقتصادی و بیزینس مدلها بود. به علت اینکه مقررات ما شمولیت لازم را نداشته این مذاکرات به نتیجه نرسید و شرکت ها مجبور شدند مجوز را از شهرداری ها بگیرند و با هزینه ای تقریبا ۶ برابر هزینه فیبر هوایی در زیر زمین راه اندازی کنند. شورای عالی فضای مجازی دخالتی در اجرای مقررات نداشته است فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی در رابطه با تأثیر تصمیم گیری های شورایعالی فضای مجازی بر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه استقلال از شورایعالی فضای مجازی که سیاست گذار حوزه سازمان تنظیم مقررات است، ممکن نیست اظهار داشت: البته شورایعالی فضای مجازی در اجرای مقررات این نهاد دخالتی نداشته است. مقررات گذاری همیشه ذیل سیاست گذاری است و شورایعالی فضای مجازی، سیاستگذار کلان است. به صورت مثال، چارچوب سیاست گذاری شورا این بوده که از محتوای تولید داخل حمایت شود ازاین رو کمیسیون تنظیم مقررات، مقررات را در همین راستا تدوین کرده است. البته که پشت این قضایا مذاکراتی بوده و به نتایجی رسیده بودیم. معاون سابق وزیر ارتباطات در رابطه با بخشی از عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت قبل اظهار داشت: در بعضی حوزه ها ما با ابزارمان که مقررات گذاری و اعمال اقتدار بوده نمره ۱۳ یا ۱۴ به خود می دهیم. به علل مختلف نتوانستیم. نه اینکه مقررات ما بد باشد مقررات ما به جهت ارتباط ما با رگولاتورهای خارجی پیشرفته بوده، اما شرایطی وجود داشته که نتوانستیم به میزان مناسب اقتدار نشان دهیم. وی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ردیف بودجه مستقل ندارد بخشی از درآمد اپراتورها سهم رگولاتور است که محقق نمی گردد. از آن جایی که درآمد اختصاصی نداریم و اختیار هزینه کرد این مبالغ هم مانند چارچوب بقیه دستگاه هاست، عملا استقلال مالی نداریم. با وجود اینها، یکی از سالم ترین و پاک ترین سازمان هایی که می شناسم سازمان تنظیم مقررات است اما به هر حال مشکل مالی و کمبود منابع انسانی وجود دارد. فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی در رابطه با بزرگترین چالش فعلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: حوزه ارتباطات حوزه پویایی است و نیاز شدیدی به سرمایه گذاری دارد. سرمایه گذاری ها در حوزه ارتباطات ارزی است و درآمدها ریالی. به نظرم بزرگترین چالشی که وجود دارد اینست که نمی توانیم به گونه مناسب، ارزش حوزه ICT را حفظ نماییم. ۷۰ الی ۸۰ درصد هزینه های ما ارزی است. این موضوعی است که همیشه وزارت خانه و رگولاتور را رنج می دهد. سرمایه گذاری اپراتورها به یک دهم کاسته شده است وی افزود: در سال ۹۵ هر یک از اپراتورهای اصلی حدود ۱ میلیارد دلار به صورت سالیانه بر روی زیرساخت خود سرمایه گذاری می کردند که این عدد با عنایت به کاهش ارزش پول ملی به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. وی به روز شدن ساختار سازمان، بهره گیری از دانش تنظیم مقررات و نیروی انسانی کارآمد را از طریق های بهبود وضعیت سازمان تنظیم مقررات دانست و اظهار داشت: باید اقتدار سازمان تنظیم افزایش یابد و اگر اراده ای باشد رگولاتوری نسل پنجم و تعامل بین رگولاتورها رخ دهد. رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در انتها این نشست در پاسخ به سوالی در رابطه با ماجرای جریمه اپراتورها به علت ایجاد اختلال در کلاب هاوس که سال قبل رخ داد اظهار داشت: اگر کلاب هاوس فیلتر شده بود باید به ما ابلاغ می شد. در مورد کلاب هاوس، نه قاضی و نه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حکم نداده بودند. بنا بر ماده واحده وزارت ارتباط، این وزارت خانه می تواند جریمه، حق السهم و حق الامتیاز بگیرد. بر همین اساس، وزارت ارتباطات به تعیین جریمه اقدام نمود و در این خصوص رگولاتور نقشی نداشت. بعد از آن جریمه به دو اپراتور ابلاغ گردید و با پیگیری اپراتورها، این مصوبه در دیوان عدالت متوقف گردید. تا جایی که اطلاع دارم این جریمه اعمال نشد. منبع: sibex.ir 1401/11/09 12:36:26 5.0 / 5 624 تگهای خبر: ارتباطات , خدمات , دستگاه , سرمایه گذاری این مطلب سیبکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تولید انبوه مارک لباس و جیبیتز استیکر کراکس بومی سازی ساعت اتمی برای اندازه گیری زمان با دقت صدم نانوثانیه آزمایش خون خانگی با کمک یک تراشه رفع فیلترینگ به معنای رها کردن فضای مجازی نیست نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۲