Sibex سیبکس

تحقق یک رویای ملی با یکپارچه شدن پیامرسان های داخلی

تحقق یک رویای ملی با یکپارچه شدن پیامرسان های داخلی سیبکس: با گسترش پشتیبانی از پیامرسان های داخلی، تعدادی از کاربران بر این عقیده اند که تعدد و پراکندگی پیامرسان های داخلی سردرگمی آنها را به همراه داشته است؛ یک پیشنهاد این بود که همه آنها تحت یک عنوان برای افزایش کیفیت خدمات ادغام شوند.



به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، زمزمه های پشتیبانی از پلتفرم های داخلی طی سالهای قبل هم مطرح بود اما این مساله بعد از تصمیم برای اعمال محدودیت برروی برخی پیامرسان های خارجی پررنگ تر شد و همین موضوع لزوم پشتیبانی از پیامرسان های داخلی را داغ کرد. یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن یکی از پیامرسان های خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیامرسان بود. به همین دلیل، مسئولان روش های مختلفی را برای پشتیبانی از پیامرسان های داخلی برای رفع انحصار مذک. ر در نظر گرفتند.

شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای را در امتداد این حمایت در نظر گرفت و همین طور شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پشتیبانی از پیامرسان های داخلی اعلام نمود بر طبق این مصوبه، کمک هایی مانند وام پنج میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی بصورت رایگان ارائه و تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کم شد.

وزارت ارتباطات با تمام قوت برای پشتیبانی از زیست بوم پیامرسان های داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاه های زیرمجموعه خودرا ملزم کردند که کمک گردد. بنا بر این جلسات مختلفی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری رایگان امکانات به پیامرسان های داخلی در هیأت مدیره زیرساخت برقرار شد و پس از تصویب موضوع در هیأت مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، ارائه ۵۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیامرسان ها بصورت پلکانی ۱۰ گیگابیتی و در نظر گرفتن پنج گیگ اینترنت بصورت پله های یک گیگی به تصویب رسید که مستلزم آن بود که هریک از پیامرسان ها درخواست های خودرا در هر بخش ارائه نمایند.

حمایت دولت برای ارتقاء و پشتیبانی از پلتفرم های داخلی ادامه داشت اما این روند طی سه ماه گذشته به سبب ایجاد محدودیت برای دو پیامرسان خارجی از طرف مراجع ذی صلاح شتاب بیشتری به خود گرفته است، به شکلی که طرح پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی در تاریخ ۱۰ آبان سال جاری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی گردید. بعد از رونمایی از بخشنامه مذکور که وزارت خانه های مختلفی در تهیه آن نقش داشتند موضوع معرفی سکوهای داخلی برای ارائه خدمت به مردم و کسب وکارها عنوان شد. اما تعدد در سکوها مسئله ای بود که برخی از کاربران به آن اشاره کردند و گفتند پراکندگی در پیامرسان های داخلی، چند دستگی سردرگمی مخاطب را به همراه دارد، بدین سبب بهتر است همه با یک عنوان واحد ادغام شوند تا کیفیت خدمات بیشتر و از پراکندگی مخاطب هم جلوگیری شود.

مسئله ای که وزیر ارتباطات هم به آن اشاره کرده بود و گفته بود وجود پیامرسان های گوناگون در کشور شاید نیاز و ضرورت نباشد اما نمی شود یک باره همه آنها را کنار گذاشت. بدین سبب یک برنامه مدونی را دنبال می نماییم تا کمک نماییم آنها تقویت شوند و در نهایت دو یا سه پیامرسان در کشور فعال باشند که بتوانند نیازهای مردم را بر طرف کنند. طبق گفته وی در حال حاضر تمرکز پشتیبانی از پیامرسان هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده اند و زیر ساخت های آنها آماده است و در طول این مدت هم کیفیت شان به شکل چشمگیری بالا رفته است، بدین سبب برای ایجاد ارزش افزودن ویژه پیامرسان های ایرانی در مقابل پیامرسان های خارجی زمزمه هایی جهت راه اندازی مرکز انتقال پیام بین پیامرسان ها شنیده شد.

اما موضوع دیگری هم دراین زمینه مطرح شد؛ از ۱۰ سال قبل اقتصاد پلتفرمی و دغدغه های اجتماعی در زمینه کنترل و توسعه پیامرسان ها موجب شد در اتحادیه اروپا اینترکانکشن بین پیامرسان ها توسعه یافت و برمبنای قوانین تعیین شده هزینه اینترکانکشن با پیامرسان بزرگ تر بود. هدف اتحدیه اروپا از این تصمیم توسعه پیامرسان های محلی و مسائل پدافندی بود. برای اینترکانکشن بین پلتفرم ها دو روش وجود دارد که روش نخست به سبب این که در اختیار و انحصار شرکت های بزرگ قرار دارد کاربردی نیست.

در این باره مهدی انجیدنی- مدیرعامل یک پیامرسان بومی- با اعلان اینکه روش دوم برای اینترکانکشن بین پلتفرم ها که کاربردی تر است، راه اندازی مرکز تبادل پیام بوده و بیشتر کشورهای مختلف دنیا به این سمت رفته اند اظهار داشت: در این روش وابستگی به برند خاص وجود ندارد و از استانداردهای قوی تر تبادل پیام استفاده شده است و قابلیت مدیریت کنترل بیشتری وجود دارد. پیرو سفرهایی که با هیأت وزارت ارتباطات به روسیه داشتیم، یک سری پیشنهادات به پیامرسان های روسیه داده شد و آنها می خواستند که این فناوری را از شرکت زیرمجموعه اریکسون خریداری کنند که شرکت اریکسون حاضر به فروش نشده بود و ما طرحی را ارائه دادیم و نمونه آنرا به وزارت ارتباطات ارسال کردیم که با استقبال دو پیامرسان روسی روبه رو شد. طبق گفته وی، این زیرساخت در دنیا به شدت فراگیر خواهد شد و تا دو یا سه سال آینده از هر پیام رسانی به پیامرسان دیگر می توان پیام صادر کرد.

گفتنی است مرکز تبادل پیام بین چند پلتفرم یک مدل شبیه ستاره ای ارتباط را برقرار می کند و خودش از چند زیرسیستم همگام سازی، کانتکت های تبادل پیام و… تشکیل می شود. در همین رابطه، مهدی مظفری - مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران- درباره ی ساز و کارهای قانونی پیش بینی شده جهت راه اندازی مرکز انتقال پیام اظهار کرده بود: باتوجه به دغدغه های موجود در کشور به جهت اینکه ساز و کاری ایجاد شود تا ارزش افزوده ای برای پیامرسان ها در مقابل پیامرسان های خارجی به وجود آمده و امکانی فراهم گردد که بتوان با بهره گیری از یک پیامرسان داخلی به دیگر پیامرسان ها پیام ارسال کرد این مساله در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اعلان اینکه در این گذرگاه پیام می خواهیم ارتباط را بین پیامرسان های ناهمگون فراهم نماییم، تصریح کرد: هر مخاطب پیامرسان خودش را دارد و در شروع کار ترافیک به سمت مرکز انتقال داده شاید زیاد نباشد ولی پس از مدتی مخاطبان پس از راه اندازی این سیستم، پیامرسان خودرا انتخاب نموده و دیگر پیامرسان ها را حذف می کنند.

برای اجرای این پروژه یک بازه زمانی شش ماهه در نظر گرفته شده است و یکی از با اهمیت ترین مزایای این سیستم ارائه خدمات دولت به جامعه آماری قابل توجهی است و وقتی همگام سازی اطلاعات کانتکت ها برای ارتباط دوسویه مهیا شود، می توان بسیاری از خدمات را به این جامعه آماری در زمینه های مختلف ارائه نمود. با وجود مزایای گفته شده ممکنست برخی پیامرسان ها از چنین مرکزی استقبال نکنند اما نکته ای که حایز اهمیت است، مراکز تبادل داده بین پلتفرم ها هشت سال است که در دنیا شروع به کار کرده و در ابتدای امر ژاپن، کره جنوبی و بعد به هلند و کانادا رسید.

در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بتازگی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تعدد پیامرسان های داخلی اشاره نمود و این مساله را هم فرصت و هم تهدید دانست. طبق گفته وی، تنوع پیامرسان ها فرصت است چون هر کسی حق انتخاب دارد؛ تهدیدش هم این است که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته باشند که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند. زارع پور تاکید کرده بود برای حل این مشکل کار ویژه ای در حال انجام است که در تلاشند همه پیامرسان ها تا دهه فجر یا نهایت تا آخر سال به هم متصل شوند.

باوجود همه امیدواری ها و تلاش سازمان ها و مسئولان مربوطه برای تحقق این امر باید دید آیا رویای تحقق پلتفرم یکپارچه ملی در زمان مقرر و با موفقیت محقق می شود یا خیر؟





منبع:

1401/10/10
10:43:15
5.0 / 5
625
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , پیام رسان , توسعه
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است