آخرین اخطار درباره استفاده از شماره های شخصی برای پیامک تبلیغاتی به گزارش سیبکس مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اعلام کرد: سیمکارت های شخصی وسیله تبلیغات نیست و پیامک های تبلیغاتی باید از طریق پنل های ارسال پیامک انبوه ارسال شود، بنابراین اپراتورها باید به مشترکان خود پیامکی در خصوص این که ارسال پیامک از سیمکارت های شخصی تخلف است، ارسال نمایند. به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، داستان مزاحمت های مکرر این پیامک ها ماجرای روز گذشته و امروز نیست و سال هاست خاطر کاربران را مکدر کرده است. بر همین مبنا بعد از سال ها گلایه مشترکان از دریافت پیامک های تبلیغاتی با وجود اعلام انصراف از دریافت آنها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی بعنوان نهاد ناظر و قانون گذار حوزه ارتباطی کشور، اپراتورهای تلفن همراه را به ایجاد سامانه ای ملزم کرد که مشترکان بتوانند از راه وارد کردن یک کد واحد، راه ارسال پیام های تبلیغاتی را ببندند. البته چند ماه بعد از شروع به کار سامانه ۸۰۰، راهکار جدیدی برای ارسال پیامک های تبلیغاتی انتخاب شده و بدین ترتیب عده ای با استفاده از سیمکارت های شخصی به جای سرشماره های ارسال پیامک انبوه به ارسال این پیام ها پرداختند. ازاین رو رگولاتوری اعلام نمود ارسال پیامک های تبلیغاتی از شماره های شخصی ممنوع بوده و رگولاتوری با استفاده از سامانه های هوشمندی که دارد این سیمکارت ها را شناسایی و می بندد. سیم کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست در این راستا پیمان قره داغی - مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- اعلام نمود: اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی در خصوص این که ارسال پیامک از سیمکارت های شخصی تخلف است، ارسال نمایند. چون سیمکارت های شخصی وسیله تبلیغات نیست و برپایه قانون، مشترکی که می خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتما باید از راه پنل های ارسال پیامک انبوه اقدام نماید. وی با اشاره به اینکه رگولاتوری از سه مسیر، شماره های متخلف را شناسایی می کند، اظهار داشت: یکی از این روش ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می کند. علاوه بر این، اپراتورها را هم مکلف کرده ایم که سامانه FMS خویش را راه اندازی و سیمکارت های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه بر مبنای قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال کنندگان پیامک به راه افتاده است که برپایه تشخیص و محدودسازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیمکارت های شناسایی شده، عمل می کند. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری درباره مسیر سوم شناسایی سیمکارت های متخلف اظهار داشت: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیمکارت های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره های شخصی، می توانند شماره ارسال کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری هم بعد از بررسی و صحت سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود می کند. قره داغی با اشاره به اینکه سیمکارت های متخلف معمولا توسط تعداد کمی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می شود، اظهار داشت: بعد از شناسایی سیمکارت های متخلف و دفاتر صادرکننده آن، دسترسی ارائه خدمات این گونه دفاتر مسدودشده و رسیدگی به تخلف این دفاتر هم در مراجع قضایی از جانب اپراتورها درحال پیگیری است. برای فروش سیمکارت دوم، از رمز یک بار مصرف استفاده می شود وی ادامه داد: برای اطمینان از درستی انجام فرایند احراز هویت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده است تا علاوه بر انجام فرایند حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس دار، برای فروش سیمکارت های دوم و بیشتر، از رمز یک بار مصرف (OTP) استفاده کنند. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری ضمن اشاره به این که آمار در ارتباط با خطوط شخصی قطع شده به علت مزاحمت پیامکی به صورت لحظه ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده می باشد، اضافه کرد: تا اواخر دیماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به علت مزاحمت پیامکی مسدود شده است. البته به علت اطلاع رسانی ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به دلیل شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیمکارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیمکارت تا اواخر دیماه جاری رسیده است. قره داغی اظهار داشت: بیشتر از ۵۰ درصد سیمکارت های قطع شده به علت ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از علل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیمکارت های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرایند احراز هویت این سیمکارت ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادرشده برای این اپراتور است، بر همین مبنا لزوم دارد تمام اپراتورها بخصوص اپراتور ذکرشده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایت مندی آنها داشته باشند. ارسال پیامک از سرشماره ها تخلف نیست وی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سرشماره ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک های ارسال شده در شبکه از این نوع پیامک ها است، بیان نمود: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می نمایند. از همین رو رگولاتوری در جهت صیانت از حقوق مشترکان و به منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک های تبلیغاتی ارسال شده از راه این شرکت ها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه اندازی کد دستوری (USSD)۸۰۰#* کرد. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اظهار داشت: با استفاده از این کد دستوری تمام مشترکان تلفن همراه می توانند نسبت به مسدودسازی یا رفع مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سرشماره ها اقدام نمایند. با راه اندازی این سامانه تا حدود زیادی مزاحمت های ناشی از دریافت پیامک های مزاحم و تبلیغاتی شرکت ها و کسب و کارها کاهش پیدا کرده و این مورد سبب افزایش رضایت مشترکان شده است. قره داغی اظهار داشت: بیشتر شکایات این حوزه در ارتباط با دریافت پیامک های تبلیغاتی از سرشماره های خدماتی است. برخی از شماره ها در اختیار کسب وکارهای دارای عضو مانند فروشگاه ها و شرکتهای خدماتی هستند که مشمول محدودیت نمی شوند و می توانند به اعضای خود پیامک ارسال نمایند. اما در بعضی مواقع مبادرت به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیرعضو می کنند که به علت ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکت ها هم در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است. وی ضمن اشاره به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان نمود: دریافت پیامک در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همینطور دریافت تعداد زیاد پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در طول روز همچون عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است. منبع: سیبكس 1400/10/28 16:55:38 5.0 / 5 1763 تگهای خبر: ارتباطات , خدمات , رایانه , كاربر این مطلب سیبکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط یک ایرانی مدیر ارشد مالی ایکس شد بومی سازی ساعت اتمی برای اندازه گیری زمان با دقت صدم نانوثانیه آزمایش ابزار هوش مصنوعی که از خود نسخه های مختلف می سازد رفع فیلترینگ به معنای رها کردن فضای مجازی نیست نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۵